Algemene voorwaarden van FENIT

Gedeponeerd bij de Griffie van de Arrondissementsrechtbank te Den Haag op 3 juni 2003 onder nummer
60/2003

© FENIT 2003


ALGEMENE BEPALINGEN

1.
Aanbiedingen overeenkomst

1.1
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, rechtsbetrekkingen en
overeenkomsten waarbij leverancier goederen en/of diensten van welke aard ook aan cliënt levert.
Afwijkingen en aanvullingen van deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien deze
uitdrukkelijk en schriftelijk zijn overeengekomen.
1.2
Alle aanbiedingen en andere uitingen van leverancier zijn vrijblijvend, tenzij door leverancier
schriftelijk uitdrukkelijk anders is aangegeven. Cliënt staat in voor de juistheid en volledigheid van
de door of namens hem aan leverancier opgegeven maten, eisen, specificaties van de prestatie en
andere gegevens waarop leverancier zijn aanbieding baseert.
1.3
Toepasselijkheid van inkoop- of andere voorwaarden van cliënt wordt uitdrukkelijk van de hand
gewezen.
1.4
Indien enige bepaling van deze algemene voorwaarden nietig is of vernietigd wordt, zullen de
overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van kracht blijven.
1.5
Leverancier kan steeds (nadere) eisen stellen aan communicatie tussen partijen of het verrichten
van rechtshandelingen per email.

2. Prijs
en
betaling

2.1
Alle prijzen zijn exclusief omzetbelasting (BTW) en andere heffingen welke van overheidswege
worden opgelegd.
2.2
Indien sprake is van een periodieke betalingsverplichting van cliënt, geldt dat leverancier gerechtigd
is schriftelijk op een termijn van ten minste drie maanden de geldende prijzen en tarieven aan te
passen. Indien cliënt niet akkoord wenst te gaan met een dergelijke aanpassing, is cliënt gerechtigd
binnen dertig dagen na de kennisgeving de overeenkomst te beëindigen tegen de datum waarop de
aanpassing in werking zou treden.
2.3
Partijen zullen in de overeenkomst de datum of data waarop leverancier de vergoeding voor de
overeengekomen prestaties aan cliënt in rekening brengt, vastleggen. Facturen worden door cliënt
betaald volgens de op de factuur vermelde betalingscondities. Bij gebreke van een specifieke
regeling zal cliënt binnen dertig dagen na factuurdatum betalen. Cliënt is niet gerechtigd tot
verrekening of tot opschorting van een betaling.
2.4
Indien cliënt de verschuldigde bedragen niet tijdig betaalt, is cliënt, zonder dat enige aanmaning of
ingebrekestelling nodig is, over het openstaande bedrag wettelijke rente verschuldigd. Indien cliënt
na aanmaning of ingebrekestelling nalatig blijft de vordering te voldoen, kan leverancier de
vordering uit handen geven, in welk geval cliënt naast het dan verschuldigde totale bedrag tevens
gehouden is tot vergoeding van alle gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten, waaronder kosten
berekend door externe deskundigen naast de in rechte vastgestelde kosten. Tevens is cliënt de
door leverancier gemaakte kosten van een mislukte mediation verschuldigd indien cliënt bij vonnis
wordt veroordeeld tot geheel of gedeeltelijke betaling van het openstaande bedrag.

3. Vertrouwelijke
gegevens, overname personeel en privacy

3.1
Elk der partijen garandeert dat alle van de andere partij ontvangen gegevens waarvan men weet of
dient te weten dat deze van vertrouwelijke aard zijn, geheim blijven, tenzij een wettelijke plicht
openbaarmaking van die gegevens gebiedt. De partij die vertrouwelijke gegevens ontvangt, zal
deze slechts gebruiken voor het doel waarvoor deze verstrekt zijn. Gegevens worden in ieder geval
als vertrouwelijk beschouwd indien deze door een der partijen als zodanig zijn aangeduid.
3.2
Elk der partijen zal gedurende de looptijd van de overeenkomst evenals één jaar na beëindiging
daarvan slechts na voorafgaande schriftelijke toestemming van de andere partij, medewerkers van


de andere partij die betrokken zijn of zijn geweest bij de uitvoering van de overeenkomst, in dienst
nemen dan wel anderszins, direct of indirect, voor zich laten werken. Leverancier zal de betreffende
toestemming in voorkomend geval niet onthouden indien cliënt een passende schadeloosstelling
heeft aangeboden.
3.3
Cliënt vrijwaart leverancier voor aanspraken van personen van wie persoonsgegevens zijn
geregistreerd of worden verwerkt in het kader van een persoonsregistratie die door cliënt wordt
gehouden of waarvoor cliënt uit hoofde van de wet anderszins verantwoordelijk is, tenzij cliënt
bewijst dat de feiten die aan de aanspraak ten grondslag liggen uitsluitend aan leverancier
toerekenbaar zijn.

4.
Voorbehoud van eigendom en rechten, zaaksvorming en retentie


4.1
Alle aan cliënt geleverde zaken blijven eigendom van leverancier totdat alle bedragen die cliënt
verschuldigd is voor de krachtens de overeenkomst geleverde of te leveren zaken of verrichte of te
verrichten werkzaamheden, evenals alle overige bedragen die cliënt wegens het tekortschieten in
de betalingsverplichting verschuldigd is, volledig aan leverancier zijn voldaan. Een cliënt die als
wederverkoper optreedt, zal alle zaken die onderworpen zijn aan het eigendomsvoorbehoud van
leverancier mogen verkopen en doorleveren voor zover dat gebruikelijk is in het kader van de
normale uitoefening van zijn bedrijf. Indien cliënt (mede) uit door leverancier geleverde zaken een
nieuwe zaak vormt, vormt cliënt die zaak slechts voor leverancier en houdt cliënt de nieuw
gevormde zaak voor leverancier totdat cliënt alle uit hoofde van de overeenkomst verschuldigde
bedragen heeft voldaan; leverancier heeft in dat geval tot het moment van volledige voldoening door
cliënt alle rechten als eigenaar van de nieuw gevormde zaak.
4.2
Rechten worden in voorkomend geval aan cliënt steeds verleend of overgedragen onder de
voorwaarde dat cliënt de daarvoor overeengekomen vergoedingen tijdig en volledig betaalt.
4.3
Leverancier kan de in het kader van de overeenkomst ontvangen of gegenereerde zaken,
producten, vermogensrechten, gegevens, documenten, databestanden en (tussen-)resultaten van
de dienstverlening van leverancier onder zich houden, ondanks een bestaande verplichting tot
afgifte, totdat cliënt alle aan leverancier verschuldigde bedragen betaald heeft.

5. Risico

5.1
Het risico van verlies, diefstal of beschadiging van zaken, producten, programmatuur of gegevens
die voorwerp van de overeenkomst zijn, gaat op cliënt over op het moment waarop deze in de
feitelijke beschikkingsmacht van cliënt of een hulppersoon van cliënt zijn gebracht.

6.

Rechten van intellectuele of industriële eigendom

6.1
Alle rechten van intellectuele en industriële eigendom op de krachtens de overeenkomst
ontwikkelde of ter beschikking gestelde programmatuur, websites, databestanden, apparatuur of
andere materialen zoals analyses, ontwerpen, documentatie, rapporten, offertes, evenals
voorbereidend materiaal daarvan, berusten uitsluitend bij leverancier, diens licentiegevers of diens
toeleveranciers. Cliënt verkrijgt uitsluitend de gebruiksrechten die bij deze voorwaarden en de wet
uitdrukkelijk worden toegekend. Ieder ander of verdergaand recht van cliënt tot verveelvoudiging
van programmatuur, websites, databestanden of andere materialen is uitgesloten. Een aan cliënt
toekomend recht tot gebruik is niet-exclusief en niet-overdraagbaar aan derden.
6.2
Indien in afwijking van artikel 6.1 leverancier bereid is zich te verbinden tot overdracht van een recht
van intellectuele of industriële eigendom, kan een zodanige verbintenis steeds slechts schriftelijk en
uitdrukkelijk worden aangegaan. Indien partijen schriftelijk en uitdrukkelijk overeenkomen dat
rechten intellectuele of industriële eigendom ten aanzien van specifiek voor cliënt ontwikkelde
programmatuur, websites, databestanden, apparatuur of andere materialen, over zullen gaan op
cliënt, dan laat dit de bevoegdheid van leverancier onverlet om de aan die ontwikkeling ten
grondslag liggende onderdelen, algemene beginselen, ideeën, ontwerpen, documentatie, werken,
programmeertalen en dergelijke, zonder enige beperking voor andere doeleinden toe te passen en
te exploiteren, hetzij voor zich zelf hetzij voor derden. Evenmin tast een overdracht van rechten van
intellectuele of industriële eigendom het recht van leverancier aan om ten behoeve van zichzelf of
derden ontwikkelingen te ondernemen die soortgelijk zijn aan die welke ten behoeve van cliënt zijn
of worden gedaan.
6.3
Het is cliënt niet toegestaan enige aanduiding betreffende het vertrouwelijke karakter dan wel
betreffende auteursrechten, merken, handelsnamen of andere rechten van intellectuele of
industriële eigendom uit de programmatuur, websites, databestanden, apparatuur of materialen te
verwijderen of te wijzigen.


6.4
Het is leverancier toegestaan technische maatregelen te nemen ter bescherming van de
programmatuur of met het oog op overeengekomen beperkingen in de duur van het recht tot
gebruik van de programmatuur. Het is cliënt niet toegestaan een dergelijke technische maatregel te
verwijderen of te ontwijken. Indien beveiligingsmaatregelen tot gevolg hebben dat cliënt geen
reservekopie van programmatuur kan maken, zal leverancier cliënt desgevraagd een reservekopie
ter beschikking stellen.
6.5
Tenzij leverancier een reservekopie van de programmatuur aan cliënt ter beschikking stelt, mag
cliënt één reservekopie van de programmatuur maken, welke uitsluitend gebruikt mag worden ter
bescherming tegen onvrijwillig bezitsverlies of beschadiging. Installatie van de reservekopie
geschiedt slechts na onvrijwillig bezitsverlies of beschadiging. Een reservekopie dient te zijn
voorzien van dezelfde labels en aanduidingen van auteursrecht als aanwezig op het oorspronkelijke
exemplaar (zie artikel 6.3).
6.6
Met inachtneming van de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden is cliënt gerechtigd
tot verbetering van fouten in hem ter beschikking gestelde programmatuur als dat noodzakelijk is
voor het met de programmatuur beoogde gebruik. Waar in deze algemene voorwaarden sprake is
van ‘fouten’, wordt daaronder verstaan het substantieel niet voldoen aan de door leverancier
schriftelijk kenbaar gemaakte functionele of technische specificaties en, ingeval van
maatwerkprogrammatuur en websites, aan de tussen partijen schriftelijk uitdrukkelijk
overeengekomen functionele of technische specificaties. Van een fout is alleen sprake indien cliënt
deze kan aantonen en indien deze reproduceerbaar is. Cliënt is gehouden van fouten onverwijld
melding aan leverancier te maken.
6.7
Leverancier vrijwaart cliënt tegen elke rechtsvordering van een derde welke gebaseerd is op de
bewering dat door leverancier zelf ontwikkelde programmatuur, websites, databestanden,
apparatuur of andere materialen inbreuk maken op een in Nederland geldend recht van intellectuele
of industriële eigendom, onder de voorwaarde dat cliënt leverancier onverwijld schriftelijk informeert
over het bestaan en de inhoud van de rechtsvordering en de afhandeling van de zaak, waaronder
het treffen van eventuele schikkingen, geheel overlaat aan leverancier. Cliënt zal daartoe de nodige
volmachten, informatie en medewerking aan leverancier verlenen om zich, indien nodig in naam van
cliënt, tegen deze rechtsvorderingen te verweren. Deze verplichting tot vrijwaring vervalt indien de
verweten inbreuk verband houdt (i) met door cliënt ter gebruik, bewerking, verwerking of
incorporatie aan leverancier ter beschikking gestelde materialen, dan wel (ii) met wijzigingen die
cliënt in de programmatuur, website, databestanden, apparatuur of andere materialen heeft
aangebracht of door derden heeft laten aanbrengen. Indien in rechte onherroepelijk vast staat dat
de door leverancier zelf ontwikkelde programmatuur, websites, databestanden, apparatuur of
andere materialen inbreuk maken op enig aan een derde toebehorend recht van intellectuele of
industriële eigendom of indien naar het oordeel van leverancier een gerede kans bestaat dat een
zodanige inbreuk zich voordoet, zal leverancier zo mogelijk zorg dragen dat cliënt het geleverde, of
functioneel gelijkwaardige andere programmatuur, websites, databestanden, apparatuur of de
betreffende andere materialen ongestoord kan blijven gebruiken, bijvoorbeeld door aanpassing van
de inbreukmakende onderdelen of door verwerving van een gebruiksrecht ten behoeve van cliënt.
Indien leverancier naar zijn uitsluitend oordeel niet of niet anders dan op voor hem (financieel)
onredelijk bezwarende wijze kan zorg dragen dat cliënt het geleverde ongestoord kan blijven
gebruiken, zal leverancier het geleverde tegen creditering van de verwervingskosten onder aftrek
van een redelijke gebruiksvergoeding terugnemen. Leverancier zal zijn keuze in dit kader niet
maken dan na overleg met cliënt. Iedere andere of verdergaande aansprakelijkheid of
vrijwaringsverplichting van leverancier wegens schending van rechten van intellectuele of industriële
eigendom van een derde is geheel uitgesloten, daaronder begrepen aansprakelijkheid en
vrijwaringsverplichtingen van leverancier voor inbreuken die veroorzaakt worden door het gebruik
van de geleverde programmatuur, websites, databestanden, apparatuur en/of materialen (i) in een
niet door leverancier gemodificeerde vorm, (ii) in samenhang met niet door leverancier geleverde of
verstrekte zaken of programmatuur of (iii) op een andere wijze dan waarvoor de apparatuur,
programmatuur, websites, databestanden en/of andere materialen zijn ontwikkeld of bestemd.
6.8
Cliënt garandeert dat geen rechten van derden zich verzetten tegen beschikbaarstelling aan
leverancier van apparatuur, programmatuur, voor websites bestemd materiaal (beeldmateriaal,
tekst, muziek, domeinnamen, logo’s etc.), databestanden, of andere materialen, waaronder
ontwerpmateriaal, met het doel van gebruik, bewerking, installatie of incorporatie (bijv. in een
website). Cliënt zal leverancier vrijwaren tegen elke actie die gebaseerd is op de bewering dat
zodanig beschikbaar stellen, gebruiken, bewerken, installeren of incorporeren inbreuk maakt op
enig recht van derden.

7. Medewerking

door
cliënt; telecommunicatie



7.1
Cliënt zal leverancier steeds tijdig alle voor een behoorlijke uitvoering van de overeenkomst nuttige
en noodzakelijke gegevens of inlichtingen verschaffen en alle medewerking verlenen, waaronder
het verstrekken van toegang tot zijn gebouwen. Indien cliënt in het kader van het verlenen van
medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst eigen personeel inzet, zal dit personeel
beschikken over de noodzakelijke kennis, ervaring, capaciteit en kwaliteit.
7.2
Cliënt draagt het risico van de selectie, het gebruik en de toepassing in zijn organisatie van de
apparatuur, programmatuur, websites, databestanden en andere producten en materialen en van
de door leverancier te verlenen diensten, en is eveneens verantwoordelijk voor de controle- en
beveiligingsprocedures en een adequaat systeembeheer.
7.3
Indien cliënt programmatuur, websites, materialen, databestanden of gegevens op een
informatiedrager aan leverancier ter beschikking stelt, zullen deze voldoen aan de door leverancier
voorgeschreven specificaties.
7.4
Indien cliënt de voor de uitvoering van de overeenkomst noodzakelijke gegevens, apparatuur,
programmatuur of medewerkers niet, niet tijdig of niet overeenkomstig de afspraken ter beschikking
van leverancier stelt of indien cliënt op andere wijze niet aan zijn verplichtingen voldoet, heeft
leverancier het recht tot gehele of gedeeltelijke opschorting van de uitvoering van de overeenkomst
en heeft hij het recht om de daardoor ontstane kosten volgens zijn gebruikelijke tarieven in rekening
te brengen, een en ander onverminderd het recht van leverancier tot uitoefening van enig ander
wettelijk recht.
7.5
Ingeval medewerkers van leverancier op locatie van cliënt werkzaamheden verrichten, draagt cliënt
kosteloos zorg voor de door die medewerkers in redelijkheid gewenste faciliteiten, zoals een
werkruimte met computer- en telecommunicatiefaciliteiten. De werkruimte en faciliteiten zullen
voldoen aan alle geldende (wettelijke) eisen en voorschriften betreffende arbeidsomstandigheden.
Cliënt vrijwaart leverancier voor aanspraken van derden, waaronder medewerkers van leverancier,
die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden welke het gevolg is van
handelen of nalaten van cliënt of van onveilige situaties in diens organisatie. Cliënt zal de binnen
zijn organisatie geldende huis- en beveiligingsregels tijdig aan de in te zetten medewerkers van
leverancier kenbaar maken.
7.6
Indien bij de uitvoering van de overeenkomst gebruik wordt gemaakt van
telecommunicatiefaciliteiten, waaronder internet, is cliënt verantwoordelijk voor de juiste keuze en
de tijdige en adequate beschikbaarheid ervan, behoudens voor die faciliteiten welke onder direct
gebruik en beheer van leverancier staan. Leverancier is nimmer aansprakelijk voor schade of
kosten wegens transmissiefouten, storingen of niet-beschikbaarheid van deze faciliteiten, tenzij
cliënt bewijst dat deze schade of kosten het gevolg zijn van opzet of grove schuld van leverancier of
diens leidinggevenden. Indien bij de uitvoering van de overeenkomst gebruik wordt gemaakt van
telecommunicatiefaciliteiten is leverancier gerechtigd cliënt toegangs- of identificatiecodes toe te
wijzen. Leverancier kan toegewezen toegangs- of identificatiecodes wijzigen. Cliënt behandelt de
toegangscodes vertrouwelijk en met zorg en maakt deze slechts aan geautoriseerde
personeelsleden kenbaar. Leverancier is nimmer aansprakelijk voor schade of kosten die het gevolg
zijn van misbruik dat van toegangs- of identificatiecodes wordt gemaakt.

8. Leveringstermijnen


8.1
Alle door leverancier genoemde of overeengekomen (leverings)termijnen zijn naar beste weten
vastgesteld op grond van de gegevens die bij het aangaan van de overeenkomst aan leverancier
bekend waren. Leverancier spant zich er naar behoren voor in overeengekomen
(leverings)termijnen zoveel mogelijk in acht te nemen. De enkele overschrijding van een genoemde
of overeengekomen (leverings)termijn brengt leverancier niet in verzuim. In alle gevallen, derhalve
ook indien partijen schriftelijk en uitdrukkelijk een uiterste termijn zijn overeengekomen, komt
leverancier wegens tijdsoverschrijding eerst in verzuim nadat cliënt hem schriftelijk in gebreke heeft
gesteld. Leverancier is niet gebonden aan al dan niet uiterste (leverings)termijnen die vanwege
buiten zijn macht gelegen omstandigheden die zich na het aangaan van de overeenkomst hebben
voorgedaan, niet meer gehaald kunnen worden. Evenmin is leverancier gebonden aan een al dan
niet uiterste leveringstermijn als partijen een wijziging van de inhoud of omvang van de
overeenkomst (meerwerk, wijziging van specificaties etc.) zijn overeengekomen. Indien
overschrijding van enige termijn dreigt, zullen leverancier en cliënt zo spoedig mogelijk in overleg
treden.

9. Beëindiging
overeenkomst

9.1
Aan elk der partijen komt de bevoegdheid tot ontbinding van de overeenkomst slechts toe indien de
andere partij, steeds in alle gevallen na een deugdelijke en zo gedetailleerd mogelijke schriftelijke


ingebrekestelling waarbij een redelijke termijn gesteld wordt voor zuivering van de tekortkoming,
toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van wezenlijke verplichtingen uit de overeenkomst.
9.2
Indien een overeenkomst welke naar zijn aard en inhoud niet door volbrenging eindigt, voor
onbepaalde tijd is aangegaan, kan deze door elk der partijen na goed overleg en onder opgave van
redenen door schriftelijke opzegging worden beëindigd. Indien tussen partijen geen uitdrukkelijke
opzegtermijn is overeengekomen, dient bij de opzegging een redelijke termijn in acht te worden
genomen. Partijen zullen wegens opzegging nimmer tot enige schadevergoeding zijn gehouden.
9.3
In afwijking van wat de wet daaromtrent door middel van regelend recht heeft bepaald, kan cliënt
een overeenkomst van dienstverlening slechts opzeggen in de gevallen geregeld in deze
voorwaarden.
9.4
Elk der partijen kan de overeenkomst zonder ingebrekestelling met onmiddellijke ingang geheel of
gedeeltelijk schriftelijk beëindigen indien de wederpartij -al dan niet voorlopig- surséance van
betaling wordt verleend, indien ten aanzien van wederpartij faillissement wordt aangevraagd of
indien de onderneming van de wederpartij wordt geliquideerd of beëindigd anders dan ten behoeve
van reconstructie of samenvoeging van ondernemingen. Leverancier is wegens deze beëindiging
nimmer tot enige restitutie van reeds ontvangen gelden dan wel tot schadevergoeding gehouden.
Ingeval van faillissement van cliënt vervalt het recht tot gebruik van aan cliënt ter beschikking
gestelde programmatuur van rechtswege.
9.5
Indien cliënt op het moment van de ontbinding als bedoeld in artikel 9.1 reeds prestaties ter
uitvoering van de overeenkomst heeft ontvangen, zullen deze prestaties en de daarmee
samenhangende betalingsverplichting geen voorwerp van ongedaanmaking zijn, tenzij cliënt bewijst
dat leverancier ten aanzien van die prestaties in verzuim is. Bedragen die leverancier vóór de
ontbinding heeft gefactureerd in verband met hetgeen hij ter uitvoering van de overeenkomst reeds
naar behoren heeft verricht of geleverd, blijven met inachtneming van het in de vorige volzin
bepaalde onverminderd verschuldigd en worden op het moment van de ontbinding direct opeisbaar.

10. Aansprakelijkheid van Leverancier; vrijwaring

10.1
De totale aansprakelijkheid van leverancier wegens toerekenbare tekortkoming in de nakoming van
de overeenkomst is beperkt tot vergoeding van directe schade tot maximaal het bedrag van de voor
die overeenkomst bedongen prijs (excl. BTW). Indien de overeenkomst hoofdzakelijk een
duurovereenkomst is met een looptijd van meer dan één jaar, wordt de voor de overeenkomst
bedongen prijs gesteld op het totaal van de vergoedingen (excl. BTW) bedongen voor één jaar. In
geen geval zal de totale vergoeding voor directe schade echter meer bedragen dan € 500.000
((vijfhonderd duizend Euro). Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan:

a. redelijke kosten die cliënt zou moeten maken om de prestatie van leverancier aan de
overeenkomst te laten beantwoorden; deze vervangende schade wordt echter niet vergoed
indien de overeenkomst door of op vordering van cliënt wordt ontbonden.

b. redelijke kosten die cliënt heeft gemaakt voor het noodgedwongen langer operationeel houden
van zijn oude systeem of systemen en daarmee samenhangende voorzieningen doordat
leverancier op een voor hem bindende uiterste leverdatum niet heeft geleverd, verminderd met
eventuele besparingen die het gevolg zijn van de vertraagde levering;

c. redelijke kosten, gemaakt ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor
zover de vaststelling betrekking heeft op directe schade in de zin van deze voorwaarden;

d. redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover cliënt aantoont
dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade in de zin van deze
voorwaarden.
10.2
De aansprakelijkheid van leverancier voor schade door dood of lichamelijk letsel of wegens
materiële beschadiging van zaken bedraagt totaal nimmer meer dan € 1.250.000 (één miljoen
tweehonderdvijftig duizend Euro).
10.3
Aansprakelijkheid van leverancier voor indirecte schade, gevolgschade, gederfde winst, gemiste
besparingen, verminderde goodwill, schade door bedrijfsstagnatie, schade als gevolg van
aanspraken van afnemers van cliënt, verminking of verlies van data, schade verband houdende met
het gebruik van door cliënt aan leverancier voorgeschreven zaken, materialen of software van
derden, schade verband houdende met de inschakeling van door cliënt aan leverancier
voorgeschreven toeleveranciers en alle andere vormen van schade dan genoemd in artikel 10.1 en
10.2, uit welken hoofde dan ook, is uitgesloten.
10.4
De in voorgaande leden van dit artikel 10 genoemde beperkingen komen te vervallen indien en voor
zover de schade het gevolg is van opzet of grove schuld van leverancier of diens leidinggevenden.
10.5 De
aansprakelijkheid van leverancier wegens toerekenbare tekortkoming in de nakoming van een
overeenkomst ontstaat in alle gevallen slechts indien cliënt leverancier onverwijld en deugdelijk
schriftelijk in gebreke stelt, waarbij een redelijke termijn ter zuivering van de tekortkoming wordt


gesteld, en leverancier ook na die termijn toerekenbaar te kort blijft schieten in de nakoming van zijn
verplichtingen. De ingebrekestelling dient een zo vol edig en gedetailleerd mogelijke omschrijving
van de tekortkoming te bevatten, zodat leverancier in staat is adequaat te reageren.
10.6
Voorwaarde voor het ontstaan van enig recht op schadevergoeding is steeds dat cliënt de schade
zo spoedig mogelijk na het ontstaan daarvan schriftelijk bij leverancier meldt. Iedere vordering tot
schadevergoeding tegen leverancier vervalt door het enkele verloop van 24 maanden na het
ontstaan van de vordering.
10.7
Cliënt vrijwaart leverancier voor alle aanspraken van derden wegens productaansprakelijkheid als
gevolg van een gebrek in een product of systeem dat door cliënt aan een derde is geleverd en dat
mede bestond uit door leverancier geleverde apparatuur, programmatuur of andere materialen,
behoudens indien en voor zover cliënt bewijst dat de schade is veroorzaakt door die apparatuur,
programmatuur of andere materialen.
10.8
Het bepaalde in dit artikel geldt ook ten gunste van alle (rechts)personen waarvan leverancier zich
ter uitvoering van de overeenkomst bedient.
11. Overmacht

11.1
Geen van partijen is gehouden tot het nakomen van enige verplichting indien hij daartoe verhinderd
is als gevolg van overmacht. Onder overmacht wordt mede verstaan overmacht van toeleveranciers
van leverancier, het niet naar behoren nakomen van verplichtingen van toeleveranciers die door
cliënt aan leverancier zijn voorgeschreven evenals gebrekkigheid van zaken, materialen,
programmatuur van derden waarvan het gebruik door cliënt aan leverancier is voorgeschreven.
11.2
Indien een overmachtsituatie langer dan negentig dagen heeft geduurd, hebben partijen het recht
om de overeenkomst door schriftelijke ontbinding te beëindigen. Hetgeen reeds ingevolge de
overeenkomst gepresteerd is, wordt in dat geval naar verhouding afgerekend, zonder dat partijen
elkaar overigens iets verschuldigd zullen zijn.

12
Toepasselijk recht en geschillen

12.1
De overeenkomsten tussen leverancier en cliënt worden beheerst door Nederlands recht.
Toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag 1980 is uitgesloten.
12.2
Geschillen welke tussen leverancier en cliënt mochten ontstaan naar aanleiding van een tussen
leverancier en cliënt gesloten overeenkomst dan wel naar aanleiding van nadere overeenkomsten
die daarvan het gevolg zijn, worden beslecht door middel van arbitrage overeenkomstig het
Arbitragereglement van de Stichting Geschillenoplossing Automatisering te Den Haag, een en ander
onverminderd het recht van partijen een voorziening in arbitraal kort geding te vragen en
onverminderd het recht der partijen tot het treffen van conservatoire rechtsmaatregelen.
12.3
Teneinde een minnelijke oplossing van een bestaand of mogelijk toekomstig geschil te beproeven,
kan de meest gerede partij steeds een ICT-mediation conform het ICT-mediation reglement van de
Stichting Geschillenoplossing Automatisering te Den Haag beginnen. ICT-mediation conform dit
reglement is gericht op bemiddeling door een of meer mediators. Deze procedure leidt niet tot een
voor partijen bindend oordeel. Deelname aan deze procedure geschiedt op basis van vrijwilligheid.
Het bepaalde in dit artikellid verzet zich er niet tegen dat een partij die dat wenst, de procedure van
ICT-mediation passeert en al aanstonds de in artikel 12.2 genoemde geschillenregeling volgt.


COMPUTERSERVICE


De in dit hoofdstuk “Computerservice” vermelde bepalingen zijn, naast de Algemene Bepalingen uit
deze algemene voorwaarden, van toepassing indien leverancier diensten op het gebied van
computerservice verleent, waaronder wordt verstaan de automatische verwerking van gegevens
met behulp van door leverancier beheerde programmatuur en apparatuur.

13 Duur



13.1
Indien de overeenkomst betrekking heeft op het periodiek of regelmatig verlenen van
computerservice, wordt de overeenkomst aangegaan voor de tussen partijen overeengekomen
duur, bij gebreke waarvan een duur van één jaar geldt. De duur van de overeenkomst wordt
telkenmale stilzwijgend voor de duur van de oorspronkelijke periode verlengd, tenzij cliënt of
leverancier de overeenkomst schriftelijk beëindigt met inachtneming van een opzegtermijn van drie
maanden voor het einde van de betreffende periode.



14 Uitvoering
van
de werkzaamheden

14.1
Leverancier verricht de computerservice slechts in opdracht van cliënt. Indien leverancier krachtens
een bevoegd gegeven bevel van een overheidsinstantie computerservice verricht met betrekking tot
gegevens van cliënt of zijn personeel, zullen alle daaraan verbonden kosten aan cliënt in rekening
worden gebracht. Leverancier zal de computerservice met zorg verrichten overeenkomstig de met
cliënt schriftelijk vastgelegde procedures en afspraken.
14.2
Alle door leverancier te verwerken gegevens zullen overeenkomstig de door leverancier te stellen
voorwaarden door cliënt worden geprepareerd en aangeleverd. Cliënt zal de te verwerken
gegevens brengen naar en de resultaten van de verwerking ophalen van de plaats waar leverancier
de computerservice uitvoert. Transport en transmissie, op welke wijze dan ook, geschieden voor
rekening en risico van cliënt, ook indien deze door leverancier worden uitgevoerd of verzorgd.
14.3
Cliënt staat er voor in dat alle door hem aan leverancier ter uitvoering van de computerservice ter
beschikking gestelde materialen, gegevens, programmatuur, procedures en instructies steeds juist
en volledig zijn en dat alle aan leverancier verstrekte informatiedragers voldoen aan de specificaties
van leverancier.
14.4
Alle door leverancier bij de computerservice gebruikte apparatuur, programmatuur en andere zaken
blijven het eigendom respectievelijk voorwerp van intellectuele en industriële eigendom van
leverancier, ook indien cliënt een vergoeding betaalt voor het ontwikkelen of aanschaffen ervan door
leverancier. Leverancier kan de van cliënt ontvangen producten en gegevens en de gegenereerde
resultaten van de verwerking onder zich houden totdat cliënt alle aan leverancier verschuldigde
bedragen betaald heeft.
14.5
Leverancier kan wijzigingen in de inhoud of omvang van de computerservice aanbrengen. Indien
dergelijke wijzigingen een verandering van de bij cliënt geldende procedures tot gevolg hebben, zal
leverancier cliënt hierover zo tijdig mogelijk inlichten en komen de kosten van deze verandering voor
rekening van cliënt. In dat geval kan cliënt de overeenkomst schriftelijk door opzegging beëindigen
tegen de datum waarop de wijziging in werking treedt, tenzij deze wijziging verband houdt met
wijzigingen in relevante wetgeving of andere door bevoegde instanties gegeven voorschriften of
leverancier de kosten van deze wijziging voor zijn rekening neemt.
14.6
Leverancier spant zich er naar beste kunnen voor in dat de door hem bij de uitvoering van de
computerservice gebruikte programmatuur tijdig wordt aangepast aan wijzigingen in de door hem in
het kader van zijn dienstverlening beheerde Nederlandse wet- en regelgeving. Op verzoek zal
leverancier tegen zijn gebruikelijke tarieven cliënt adviseren over de gevolgen van deze
aanpassingen voor cliënt.

15. Beveiliging,
privacy
en
bewaartermijnen

15.1
Leverancier voldoet aan de verplichtingen die uit hoofde van de wetgeving betreffende de
verwerking van persoonsgegevens als bewerker op hem rusten. Leverancier zal zorgdragen voor
passende technische en organisatorische maatregelen om (persoons)gegevens te beveiligen tegen
verlies of tegen enige vorm van onrechtmatige verwerking.
15.2
Cliënt staat ervoor in dat alle wettelijke voorschriften betreffende de verwerking van
persoonsgegevens, daaronder begrepen de voorschriften die bij of krachtens de Wet Bescherming
Persoonsgegevens zijn gegeven, stipt in acht worden genomen en dat alle voorgeschreven
aanmeldingen zijn verricht en alle vereiste toestemmingen tot verwerking van persoonsgegevens
zijn verkregen. Cliënt zal leverancier alle terzake gevraagde informatie onverwijld schriftelijk
verstrekken.
15.3
Cliënt vrijwaart leverancier voor alle aanspraken van derden die jegens leverancier mochten worden
ingesteld wegens een niet aan leverancier toe te rekenen schending van de Wet Bescherming
Persoonsgegevens en/of andere wetgeving betreffende de verwerking van persoonsgegevens.
15.4
Cliënt vrijwaart leverancier voor alle aanspraken van derden, waaronder overheidsinstellingen, die
jegens leverancier mochten worden ingesteld wegens schending van wetgeving inzake de wettelijke
bewaartermijnen.

16. Garantie


16.1
Leverancier is niet verantwoordelijk voor controle van de juistheid en volledigheid van de resultaten
van de computerservice. Cliënt zal na ontvangst deze resultaten zelf controleren. Leverancier staat
er niet voor in dat de computerservice foutloos of zonder onderbrekingen wordt verleend. Indien
gebreken in de resultaten van de computerservice een direct gevolg zijn van producten,
programmatuur, informatiedragers, procedures of bedieningshandelingen waarvoor leverancier uit
hoofde van de overeenkomst uitdrukkelijk verantwoordelijk is, zal leverancier de computerservice


herhalen teneinde naar beste vermogen deze onvolkomenheden te herstellen, mits cliënt de
onvolkomenheden zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen één week na ontvangst van de
resultaten van de computerservice, schriftelijk en gedetailleerd aan leverancier kenbaar maakt.
Slechts indien gebreken in de computerservice aan leverancier toerekenbaar zijn, wordt de
herhaling gratis uitgevoerd. Indien gebreken niet zijn toe te rekenen aan leverancier en/of de
gebreken het gevolg zijn van fouten of onvolkomenheden van cliënt, zoals het aanleveren van
onjuiste of onvolledige informatie, zal leverancier de kosten van een eventuele herhaling volgens
zijn gebruikelijke tarieven aan cliënt in rekening brengen. Indien herstel van aan leverancier
toerekenbare gebreken technisch of redelijkerwijs niet mogelijk is, zal leverancier de voor de
betreffende computerservice door cliënt verschuldigde bedragen crediteren, zonder verder of
anderszins jegens cliënt aansprakelijk te zijn. Aan cliënt komen geen andere rechten wegens
gebreken in de computerservice toe dan die welke in deze garantieregeling zijn beschreven.


DIENSTVERLENING


De in dit hoofdstuk “Dienstverlening” vermelde bepalingen zijn, naast de Algemene Bepalingen van
deze algemene voorwaarden, van toepassing indien leverancier diensten verleent, zoals advisering,
toepasbaarheidsonderzoek, consultancy, opleidingen, cursussen, trainingen, ondersteuning,
detachering, hosting, het ontwerpen, ontwikkelen, implementeren of beheren van programmatuur,
websites of informatiesystemen en dienstverlening met betrekking tot netwerken. Deze bepalingen
laten de in deze algemene voorwaarden opgenomen bepalingen betreffende specifieke diensten,
zoals computerservice, de ontwikkeling van programmatuur en onderhoud, onverlet.

17 Uitvoering

17.1
Leverancier zal zich naar beste kunnen inspannen de dienstverlening met zorg uit te voeren, in
voorkomend geval overeenkomstig de met cliënt schriftelijk vastgelegde afspraken en procedures.
Alle diensten van leverancier worden uitgevoerd op basis van een inspanningsverbintenis, tenzij en
voor zover in de schriftelijke overeenkomst leverancier uitdrukkelijk een resultaat heeft toegezegd
en het betreffende resultaat tevens met voldoende bepaaldheid is omschreven. Eventuele
afspraken betreffende een serviceniveau worden steeds slechts schriftelijk uitdrukkelijk
overeengekomen.
17.2
Indien is overeengekomen dat de dienstverlening in fasen zal plaatsvinden, is leverancier
gerechtigd de aanvang van de diensten die tot een fase behoren uit te stellen totdat cliënt de
resultaten van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd.
17.3
Slechts indien dit schriftelijk uitdrukkelijk is overeengekomen, is leverancier gehouden bij de
uitvoering van de dienstverlening tijdige en verantwoord gegeven aanwijzingen van cliënt op te
volgen. Leverancier is niet verplicht aanwijzingen op te volgen die de inhoud of omvang van de
overeengekomen dienstverlening wijzigen of aanvullen; indien dergelijke aanwijzingen echter
worden opgevolgd, zullen de desbetreffende werkzaamheden worden vergoed conform artikel 18.
17.4
Indien een overeenkomst tot dienstverlening is aangegaan met het oog op uitvoering door een
bepaalde persoon, is leverancier steeds gerechtigd na overleg met cliënt deze persoon te
vervangen door een of meer andere personen met dezelfde kwalificaties.
17.5
Bij gebreke van een uitdrukkelijk overeengekomen factureringsschema zijn alle bedragen die
betrekking hebben op door leverancier verleende diensten eens per kalendermaand achteraf
verschuldigd.

18. Wijziging
en
meerwerk

18.1
Indien leverancier op verzoek of met voorafgaande instemming van cliënt werkzaamheden of
andere prestaties heeft verricht die buiten de inhoud of omvang van de overeengekomen
dienstverlening vallen, zullen deze werkzaamheden of prestaties door cliënt worden vergoed
volgens de gebruikelijke tarieven van leverancier. Van meerwerk is eveneens sprake indien een
systeemanalyse, een ontwerp of specificaties worden uitgebreid of gewijzigd. Leverancier is nimmer
verplicht aan een dergelijk verzoek te voldoen en hij kan verlangen dat daarvoor een afzonderlijke
schriftelijke overeenkomst wordt gesloten
18.2
Cliënt aanvaardt dat door werkzaamheden of prestaties als bedoeld in artikel 18.1 het
overeengekomen of verwachte tijdstip van voltooiing van de dienstverlening, en de wederzijdse
verantwoordelijkheden van cliënt en leverancier, kunnen worden beïnvloed. Het feit dat zich tijdens
de uitvoering van de overeenkomst (de vraag naar) meerwerk voordoet, is voor cliënt nimmer grond
voor ontbinding of beëindiging van de overeenkomst.


18.3
Voor zover voor de dienstverlening een vaste prijs is afgesproken, zal leverancier cliënt
desgevraagd tevoren schriftelijk informeren over de financiële consequenties van die extra
werkzaamheden of prestaties.

19. Opleidingen,
cursussen en trainingen

19.1
Voor zover de dienstverlening van leverancier bestaat uit het verzorgen van een opleiding, cursus of
training, kan leverancier steeds vóór de aanvang daarvan de terzake verschuldigde betaling
verlangen. De gevolgen van een annulering van deelname aan een opleiding, cursus of training
worden beheerst door de bij leverancier gebruikelijke regels.
19.2
Indien het aantal aanmeldingen daartoe naar het oordeel van leverancier aanleiding geeft, is
leverancier gerechtigd de opleiding, cursus of training te combineren met één of meer andere
opleidingen, cursussen of trainingen, of deze op een latere datum of een later tijdstip te laten
plaatsvinden.

20. Detachering

20.1
Van detachering in de zin van deze voorwaarden is sprake als leverancier een medewerker (hierna:
de gedetacheerde medewerker) aan cliënt ter beschikking stelt teneinde deze medewerker onder
toezicht en leiding c.q. regie van cliënt werkzaamheden te laten uitvoeren.
20.2
Leverancier spant zich er voor in dat de gedetacheerde medewerker gedurende de duur van de
overeenkomst beschikbaar blijft, onverminderd het gestelde in artikel 17.4 inzake vervanging.
20.3
Cliënt is gerechtigd om vervanging van de gedetacheerde medewerker te verzoeken (i) indien de
gedetacheerde medewerker aantoonbaar niet aan uitdrukkelijk overeengekomen kwaliteitseisen
voldoet en cliënt dit binnen drie werkdagen na de aanvang van de werkzaamheden schriftelijk aan
leverancier kenbaar maakt, dan wel (ii) ingeval van langdurige ziekte of uitdiensttreding van de
gedetacheerde medewerker. Leverancier zal aan het verzoek onverwijld met prioriteit aandacht
geven. Leverancier staat er niet voor in dat vervanging steeds mogelijk is. Indien vervanging niet of
niet aanstonds mogelijk is, vervallen de aanspraken van cliënt op verdere nakoming van de
overeenkomst evenals alle aanspraken van cliënt wegens niet-nakoming van de overeenkomst.
Betalingsverplichtingen van cliënt betreffende de verrichte werkzaamheden blijven in stand.
20.4
Leverancier is gehouden tot tijdige en volledige afdracht van de voor de gedetacheerde
medewerker in verband met de overeenkomst te betalen loonbelasting en (voorschot-)premies voor
sociale verzekeringen. Leverancier vrijwaart cliënt voor alle wettelijke aanspraken van de
belastingdienst respectievelijk sociale verzekeringsinstanties met betrekking tot belastingen en
sociale verzekeringspremies welke direct samenhangen met de terbeschikkingstelling door
leverancier van de gedetacheerde medewerker (de zgn. inlenersaansprakelijkheid), mits cliënt de
afwikkeling van de betreffende aanspraken geheel aan leverancier overlaat, hem daarbij alle
medewerking verleent en hem alle benodigde informatie en, indien door leverancier gewenst,
procesvolmachten verstrekt.
20.5 Leverancier
aanvaardt geen aansprakelijkheid voor de selectie van de medewerker dan wel voor de
resultaten van werkzaamheden die onder toezicht en leiding c.q. regie van cliënt tot stand zijn
gekomen.

ONTWIKKELING VAN PROGRAMMATUUR


De in dit hoofdstuk “Ontwikkeling van programmatuur” vermelde bepalingen zijn, naast de
Algemene Bepalingen van deze algemene voorwaarden en de bijzondere bepalingen uit het
hoofdstuk “Dienstverlening”, van toepassing indien leverancier in opdracht van cliënt
programmatuur ontwikkelt en deze eventueel installeert. Op deze programmatuur is ook het
hoofdstuk “Gebruik en onderhoud van programmatuur” van toepassing, behalve voor zover daarvan
in dit hoofdstuk wordt afgeweken. De in dit hoofdstuk bedoelde rechten en verplichtingen hebben
uitsluitend betrekking op computerprogrammatuur in een voor een gegevensverwerkende machine
leesbare vorm en vastgelegd op voor een zodanige machine leesbaar materiaal, alsmede op de
daarbij behorende documentatie. Daar waar in dit hoofdstuk over programmatuur wordt gesproken,
zijn daarmee tevens bedoeld websites.

21. Ontwikkeling
van programmatuur

21.1
Indien niet reeds bij het aangaan van de overeenkomst specificaties of een ontwerp van de te
ontwikkelen programmatuur aan leverancier ter hand zijn gesteld, zullen partijen in overleg


schriftelijk specificeren welke programmatuur ontwikkeld zal worden en op welke manier dit zal
geschieden. Leverancier zal de ontwikkeling van de programmatuur met zorg uitvoeren op basis
van de door cliënt te verstrekken gegevens, voor de juistheid, volledigheid en consistentie waarvan
cliënt instaat. Indien partijen het gebruik van een ontwikkelingsmethode zijn overeengekomen die
zich er door kenmerkt dat het ontwerpen en/of het ontwikkelen van onderdelen van de
programmatuur onderworpen is aan een nadere, tijdens de uitvoering van de overeenkomst te
bepalen prioriteitstelling, zal deze prioriteitstelling steeds in overleg tussen partijen tot stand komen.
21.2
Leverancier is gerechtigd, doch niet verplicht, de juistheid, volledigheid of consistentie van de aan
hem ter beschikking gestelde gegevens, specificaties of ontwerpen te onderzoeken en bij
constatering van eventuele onvolkomenheden de overeengekomen werkzaamheden op te schorten
totdat cliënt de betreffende onvolkomenheden heeft weggenomen.
21.3
Onverminderd het bepaalde in artikel 6 verkrijgt cliënt slechts het recht tot gebruik van de
programmatuur in zijn eigen bedrijf of organisatie. Slechts indien en voor zover dit uitdrukkelijk
schriftelijk is overeengekomen, kan de broncode van de programmatuur en de bij de ontwikkeling
van de programmatuur gemaakte technische documentatie aan cliënt ter beschikking worden
gesteld, in welk geval cliënt gerechtigd zal zijn in deze programmatuur wijzigingen aan te brengen.
Indien leverancier in rechte gehouden wordt de broncode en/of de technische documentatie aan
cliënt ter beschikking te stellen, kan leverancier daarvoor een redelijke vergoeding verlangen.

22.
Aflevering, installatie en acceptatie

22.1 Leverancier
zal
de te ontwikkelen programmatuur aan cliënt zoveel mogelijk conform de schriftelijk
vastgelegde specificaties afleveren en installeren, dit laatste slechts indien een door leverancier uit
te voeren installatie schriftelijk is overeengekomen. Bij gebreke van uitdrukkelijke afspraken
daaromtrent zal cliënt zelf de programmatuur installeren, inrichten, parametriseren, tunen en indien
nodig de daarbij gebruikte apparatuur en gebruiksomgeving aanpassen. Tenzij uitdrukkelijk anders
overeengekomen is leverancier niet verplicht tot het uitvoeren van dataconversie.
22.2
Indien een acceptatietest is overeengekomen, bedraagt de testperiode veertien dagen na aflevering
of, indien een door leverancier uit te voeren installatie schriftelijk is overeengekomen, na voltooiing
van de installatie. Gedurende de testperiode is het cliënt niet toegestaan de programmatuur voor
productieve of operationele doeleinden te gebruiken. Leverancier kan steeds verlangen, derhalve
ook indien zulks niet uitdrukkelijk is overeengekomen, dat cliënt met voldoende gekwalificeerd
personeel een deugdelijke test van voldoende omvang en diepgang uitvoert op (tussen-)resultaten
van de ontwikkelingswerkzaamheden en dat de testresultaten schriftelijk, overzichtelijk en
begrijpelijk aan leverancier worden gerapporteerd.
22.3
De programmatuur zal tussen partijen gelden als geaccepteerd:

a. indien tussen partijen niet een acceptatietest is overeengekomen: bij de aflevering of, indien een
door leverancier uit te voeren installatie schriftelijk is overeengekomen, bij de voltooiing van de
installatie, dan wel

b. indien tussen partijen een acceptatietest is overeengekomen: op de eerste dag na de
testperiode, dan wel

c. indien leverancier vóór het einde van de testperiode een testrapport als bedoeld in artikel 22.5
ontvangt: op het moment dat de in dat testrapport genoemde fouten in de zin van artikel 6.6 zijn
hersteld, onverminderd de aanwezigheid van onvolkomenheden die volgens artikel 22.6 aan
acceptatie niet in de weg staan. In afwijking hiervan zal de programmatuur, indien cliënt daarvan
vóór het moment van een uitdrukkelijke acceptatie enig gebruik voor productieve of operationele
doeleinden maakt, gelden als volledig geaccepteerd vanaf de aanvang van dat gebruik.
22.4
Indien bij het uitvoeren van de overeengekomen acceptatietest blijkt dat de programmatuur fouten
bevat die de voortgang van de acceptatietest belemmeren, zal cliënt leverancier hierover schriftelijk
gedetailleerd informeren, in welk geval de testperiode onderbroken wordt totdat de programmatuur
zodanig is aangepast dat die belemmering is opgeheven.
22.5
Indien bij het uitvoeren van de overeengekomen acceptatietest blijkt dat de programmatuur fouten in
de zin van artikel 6.6 bevat, zal cliënt leverancier uiterlijk op de laatste dag van de testperiode door
middel van een schriftelijk en gedetailleerd testrapport over de fouten informeren. Leverancier zal
zich naar beste vermogen inspannen de bedoelde fouten binnen een redelijke termijn te herstellen,
waarbij leverancier gerechtigd is tijdelijke oplossingen, programmaomwegen of
probleemvermijdende restricties in de programmatuur aan te brengen.
22.6
Acceptatie van de programmatuur mag niet worden onthouden op andere gronden dan die welke
verband houden met de tussen partijen uitdrukkelijk overeengekomen specificaties en voorts niet
wegens het bestaan van kleine fouten, zijnde fouten die operationele of productieve ingebruikname
van de programmatuur redelijkerwijs niet in de weg staan, onverminderd de verplichting van


leverancier om deze kleine fouten in het kader van de garantieregeling van artikel 25, indien
toepasselijk, te herstellen. Acceptatie mag voorts niet worden onthouden met betrekking tot
aspecten van de programmatuur die slechts subjectief beoordeeld kunnen worden, zoals de
vormgeving van gebruikersinterfaces.
22.7
Indien de programmatuur in fasen en/of onderdelen wordt afgeleverd en getest, laat de niet-
acceptatie van een bepaalde fase en/of onderdeel een eventuele acceptatie van een eerdere fase
en/of een ander onderdeel onverlet
22.8
Acceptatie van de programmatuur op een der wijzen als bedoeld in artikel 22.3 heeft tot gevolg dat
leverancier ten volle gekweten is voor de nakoming van zijn verplichtingen inzake de ontwikkeling
en terbeschikkingstelling van de programmatuur en, indien in voorkomend geval tevens de
installatie door leverancier is overeengekomen, van zijn verplichtingen inzake de installatie van de
programmatuur. Acceptatie van de programmatuur doet niets af aan de rechten van cliënt op grond
van artikel 22.6 betreffende kleine gebreken en artikel 25 betreffende garantie.
22.9
Bij gebreke van een uitdrukkelijk overeengekomen factureringsschema zijn alle bedragen die
betrekking hebben op het ontwikkelen van de programmatuur, verschuldigd bij de aflevering van de
programmatuur dan wel, indien in voorkomend geval tevens een door leverancier uit te voeren
installatie schriftelijk is overeengekomen, bij voltooiing van de installatie.

GEBRUIK EN ONDERHOUD VAN PROGRAMMATUUR


De in dit hoofdstuk “Gebruik en onderhoud van programmatuur” vermelde bepalingen zijn, naast de
Algemene Bepalingen van deze algemene voorwaarden, van toepassing op alle door leverancier ter
beschikking gestelde programmatuur. De in dit hoofdstuk bedoelde rechten en verplichtingen
hebben uitsluitend betrekking op computerprogrammatuur in een voor een gegevensverwerkende
machine leesbare vorm en vastgelegd op voor een zodanige machine leesbaar materiaal, alsmede
op daarbij behorende documentatie, alles met inbegrip van eventueel door leverancier te
verstrekken nieuwe versies. Daar waar in dit hoofdstuk over programmatuur wordt gesproken, zijn
daarmee tevens bedoeld websites.

23. Gebruiksrecht


23.1
Onverminderd het bepaalde in artikel 6 verleent leverancier cliënt het niet-exclusieve recht tot het
gebruik van de programmatuur. Cliënt zal de tussen partijen overeengekomen gebruiksbeperkingen
steeds stipt naleven. Onverminderd het overigens in deze algemene voorwaarden bepaalde omvat
het gebruiksrecht van cliënt uitsluitend het recht de programmatuur te laden en uit te voeren.
23.2
De programmatuur mag door cliënt uitsluitend in zijn eigen bedrijf of organisatie worden gebruikt op
de ene verwerkingseenheid en voor een bepaald aantal of soort gebruikers of aansluitingen
waarvoor het gebruiksrecht is verstrekt. Voor zover daaromtrent niets anders is overeengekomen,
gelden de verwerkingseenheid van cliënt waarop de programmatuur voor het eerst is gebruikt en
het aantal aansluitingen dat op het moment van eerste gebruik op die verwerkingseenheid is
aangesloten, als verwerkingseenheid en aantal aansluitingen waarvoor het gebruiksrecht is
verstrekt. Bij eventuele storing van de bedoelde verwerkingseenheid kan de programmatuur voor de
duur van de storing op een andere verwerkingseenheid worden gebruikt. Het gebruiksrecht kan
betrekking hebben op meerdere verwerkingseenheden voor zover dat uit de overeenkomst
uitdrukkelijk blijkt.
23.3
Het gebruiksrecht is niet overdraagbaar. Het is cliënt niet toegestaan de programmatuur en dragers
waarop deze is vastgelegd te verkopen, te verhuren, te sublicentiëren, te vervreemden of daarop
beperkte rechten te verlenen of op welke wijze of voor welk doel dan ook ter beschikking van een
derde te stellen, een derde al dan niet op afstand toegang te geven tot de programmatuur of de
programmatuur bij een derde ter hosting onder te brengen, ook niet indien de betreffende derde de
programmatuur uitsluitend ten behoeve van cliënt gebruikt. Cliënt zal de programmatuur niet
wijzigen anders dan in het kader van het herstellen van fouten. Cliënt zal de programmatuur niet
gebruiken in het kader van de verwerking van gegevens ten behoeve van derden (‘time-sharing’).
De broncode van de programmatuur en de bij de ontwikkeling van de programmatuur
voortgebrachte technische documentatie worden niet aan cliënt ter beschikking gesteld, ook niet
indien cliënt bereid is voor deze terbeschikkingstelling een financiële vergoeding te voldoen. Cliënt
erkent dat de broncode een vertrouwelijk karakter heeft en dat deze bedrijfsgeheimen van
leverancier bevat.
23.4
Onverwijld na het einde van het gebruiksrecht van de programmatuur zal cliënt alle in zijn bezit
zijnde exemplaren van de programmatuur aan leverancier retourneren. Indien partijen zijn


overeengekomen dat cliënt bij het einde van het gebruiksrecht de betreffende exemplaren zal
vernietigen, zal cliënt van zodanige vernietiging leverancier onverwijld schriftelijk melding maken.

24.
Aflevering, installatie en acceptatie

24.1
Leverancier zal de programmatuur op de overeengekomen soort en formaat informatiedragers aan
cliënt afleveren en, indien een door leverancier uit te voeren installatie schriftelijk is
overeengekomen, de programmatuur bij cliënt installeren. Bij gebreke van uitdrukkelijke afspraken
daaromtrent zal cliënt zelf de programmatuur installeren, inrichten, parametriseren, tunen en indien
nodig de daarbij gebruikte apparatuur en gebruiksomgeving aanpassen. Tenzij uitdrukkelijk anders
overeengekomen is leverancier niet verplicht tot het uitvoeren van dataconversie.
24.2 Indien
tussen partijen schriftelijk een acceptatietest is overeengekomen is het bepaalde in de
artikelen 22.2 tot en met 22.7 van overeenkomstige toepassing. Indien partijen geen acceptatietest
zijn overeengekomen, aanvaardt cliënt de programmatuur in de staat waarin deze zich op het
moment van aflevering bevindt, derhalve met alle zichtbare en onzichtbare fouten en andere
gebreken, onverminderd de verplichtingen van leverancier ingevolge de garantie van artikel 25. In
alle gevallen geldt het bepaalde in artikel 22.8 onverminderd.
24.3
Bij gebreke van een uitdrukkelijk overeengekomen factureringsschema zijn alle bedragen die
betrekking hebben op de terbeschikkingstelling van programmatuur en het recht tot gebruik van de
programmatuur verschuldigd bij de aflevering van de programmatuur dan wel, indien in voorkomend
geval tevens een door leverancier uit te voeren installatie schriftelijk is overeengekomen, bij
voltooiing van de installatie.

25 Garantie

25.1
Leverancier zal zich naar beste vermogen ervoor inspannen fouten in de programmatuur in de zin
van artikel 6.6 binnen een redelijke termijn te herstellen indien deze binnen een periode van drie
maanden na aflevering, of, indien tussen partijen een acceptatietest is overeengekomen, binnen
drie maanden na acceptatie gedetailleerd omschreven schriftelijk bij leverancier zijn gemeld.
Leverancier garandeert niet dat de programmatuur zonder onderbreking, fouten of overige gebreken
zal werken of dat alle fouten en overige gebreken worden verbeterd. Het herstel wordt gratis
uitgevoerd, tenzij de programmatuur in opdracht van cliënt is ontwikkeld anders dan voor een vaste
prijs, in welk geval leverancier volgens zijn gebruikelijke tarieven de kosten van herstel in rekening
zal brengen. Leverancier kan volgens zijn gebruikelijke tarieven de kosten van herstel in rekening
brengen indien sprake is van gebruiksfouten of onoordeelkundig gebruik van cliënt of van andere
niet aan leverancier toe te rekenen oorzaken of indien de fouten bij het uitvoeren van de
overeengekomen acceptatietest hadden kunnen worden vastgesteld. Herstel van verminkte of
verloren gegane gegevens valt niet onder de garantie. De garantieverplichting vervalt indien cliënt
zonder schriftelijke toestemming van leverancier wijzigingen in de programmatuur aanbrengt of laat
aanbrengen, welke toestemming niet op onredelijke gronden zal worden onthouden.
25.2
Herstel van fouten zal geschieden op een door leverancier te bepalen locatie. Leverancier is
gerechtigd tijdelijke oplossingen dan wel programmaomwegen of probleemvermijdende restricties in
de programmatuur aan te brengen.
25.3
Leverancier heeft geen verplichting inzake herstel voor fouten die na afloop van de in artikel 25.1
bedoelde garantieperiode zijn gemeld, tenzij tussen partijen een onderhoudsovereenkomst is
afgesloten welke een zodanige plicht tot herstel omvat.

26 Onderhoud



26.1
Indien voor de programmatuur een onderhoudsovereenkomst is gesloten of indien in de
gebruiksvergoeding van de programmatuur onderhoud is inbegrepen, zal cliënt overeenkomstig de
gebruikelijke procedures van leverancier geconstateerde fouten in de programmatuur gedetailleerd
aan leverancier melden. Na ontvangst van de melding zal leverancier zich naar beste vermogen
inspannen fouten in de zin van artikel 6.6 te herstellen en/of verbeteringen aan te brengen in latere
nieuwe versies van de programmatuur. De resultaten zullen afhankelijk van de urgentie op de door
leverancier te bepalen wijze en termijn aan cliënt ter beschikking worden gesteld. Leverancier is
gerechtigd tijdelijke oplossingen dan wel programmaomwegen of probleemvermijdende restricties in
de programmatuur aan te brengen. Bij gebreke van uitdrukkelijke afspraken daaromtrent zal cliënt
zelf de gecorrigeerde programmatuur dan wel de beschikbaar gestelde nieuwe versie installeren,
inrichten, parametriseren, tunen en indien nodig de daarbij gebruikte apparatuur en
gebruiksomgeving aanpassen. Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen is leverancier niet
verplicht tot het uitvoeren van dataconversie.


26.2
Leverancier staat er niet voor in dat de programmatuur zonder onderbreking, fouten of andere
gebreken zal werken of dat alle fouten of andere gebreken worden verbeterd.
26.3 Leverancier
kan de kosten van herstel volgens zijn gebruikelijke tarieven in rekening brengen indien
sprake is van gebruiksfouten of onoordeelkundig gebruik of van andere niet aan leverancier toe te
rekenen oorzaken of indien de programmatuur door anderen dan leverancier is gewijzigd. Herstel
van verminkte of verloren gegane gegevens valt niet onder onderhoud.
26.4
Indien een onderhoudsovereenkomst is gesloten, zal leverancier bij het beschikbaar komen van
verbeterde versies van de programmatuur deze aan cliënt ter beschikking stellen. Drie maanden na
het beschikbaar stellen van een verbeterde versie is leverancier niet meer verplicht tot het herstellen
van eventuele fouten in de oude versie en tot het verlenen van ondersteuning met betrekking tot
een oude versie. Voor het ter beschikking stellen van een versie met nieuwe mogelijkheden en
functies kan leverancier van cliënt verlangen dat deze een nieuwe overeenkomst met leverancier
aangaat en dat voor de terbeschikkingstelling een nieuwe vergoeding wordt betaald.
26.5 Indien
cliënt niet gelijktijdig met het aangaan van de overeenkomst tot terbeschikkingstelling van de
programmatuur een onderhoudsovereenkomst met leverancier is aangegaan, kan leverancier niet
gehouden worden op een later moment alsnog een onderhoudsovereenkomst aan te gaan.
26.6
Bij gebreke van een uitdrukkelijk overeengekomen factureringsschema zijn alle bedragen die
betrekking hebben op onderhoud van programmatuur voor aanvang van de onderhoudsperiode
verschuldigd.

27.
Programmatuur van toeleverancier

27.1
Indien en voor zover leverancier programmatuur van derden aan cliënt ter beschikking stelt, zullen,
mits dat door leverancier schriftelijk aan cliënt is meegedeeld, voor wat betreft die programmatuur
de voorwaarden van die derden van toepassing zijn met terzijdestelling van het bepaalde in deze
voorwaarden. Cliënt aanvaardt de bedoelde voorwaarden van derden. Deze voorwaarden liggen
voor cliënt ter inzage bij leverancier en leverancier zal deze voorwaarden aan cliënt op zijn verzoek
kosteloos toezenden. Indien en voor zover de bedoelde voorwaarden van derden in de verhouding
tussen cliënt en leverancier om welke reden dan ook geacht worden niet van toepassing te zijn of
buiten toepassing worden verklaard, geldt het bepaalde in deze algemene voorwaarden onverkort.

VERKOOP VAN APPARATUUR


De in dit hoofdstuk “Verkoop van apparatuur” vermelde bepalingen zijn, naast de Algemene
Bepalingen uit deze algemene voorwaarden, van toepassing indien leverancier apparatuur aan
cliënt verkoopt. Voor zover de strekking van de navolgende bepalingen zich daar niet tegen verzet
zijn onder het begrip ‘apparatuur’ tevens losse onderdelen van apparatuur begrepen.

28.
Selectie van apparatuur, aflevering en risico

28.1
Cliënt draagt het risico van de selectie van de gekochte apparatuur. Leverancier staat er niet voor in
dat de apparatuur geschikt is voor het door cliënt beoogde gebruik, tenzij in de schriftelijke
koopovereenkomst tussen partijen de gebruiksdoeleinden duidelijk en zonder voorbehoud zijn
gespecificeerd.
28.2
De door leverancier aan cliënt verkochte apparatuur zal aan cliënt worden afgeleverd op de plaats
van het magazijn van leverancier. Slechts indien dit schriftelijk is overeengekomen, zal leverancier
de aan cliënt verkochte apparatuur afleveren of doen afleveren op een door cliënt aan te wijzen
plaats. Leverancier zal cliënt zo mogelijk tijdig vóór de aflevering in kennis stellen van het tijdstip
waarop hij of de ingeschakelde vervoerder voornemens is de apparatuur af te leveren. De door
leverancier aangegeven aflevertijden zijn steeds indicatief.
28.3
Aflevering van apparatuur geschiedt op de overeengekomen plaats tegen de overeengekomen
koopprijs. Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen, zijn in de koopprijs van de apparatuur niet
begrepen de kosten van vervoer, verzekering, takel- en hijswerk, inhuur van tijdelijke voorzieningen
e.d..
28.4
Het risico van verlies, diefstal en beschadiging van de apparatuur gaat over op cliënt bij aflevering
aan cliënt. Indien ten behoeve van de aflevering, al dan niet op verzoek of instructie van cliënt,
gebruik wordt gemaakt van een vervoerder, gaat het risico van verlies, diefstal en beschadiging van
de apparatuur echter reeds over op cliënt op het moment van afgifte van de apparatuur aan de
vervoerder.
28.5 Leverancier
zal de apparatuur verpakken volgens de bij hem geldende gebruikelijke maatstaven.
Indien cliënt een bijzondere wijze van verpakking verlangt, zullen de daaraan verbonden
meerkosten voor zijn rekening zijn. Cliënt zal met verpakkingen die vrijkomen bij de door leverancier


geleverde producten, handelen op een wijze die in overeenstemming is met de daarvoor geldende
overheidsvoorschriften. Cliënt vrijwaart leverancier voor aanspraken van derden wegens niet-
naleving van dergelijke voorschriften.

29. Omgevingseisen
en
installatie

29.1
Cliënt draagt zorg voor een omgeving die voldoet aan de door leverancier in voorkomend geval
gespecificeerde vereisten voor de apparatuur (bijv. betreffende temperatuur, luchtvochtigheid,
technische omgevingseisen e.d.).
29.2
Indien partijen dit schriftelijk uitdrukkelijk zijn overeengekomen, zal leverancier de apparatuur
installeren of laten installeren. In de eventuele verplichting tot installatie van apparatuur door
leverancier is niet inbegrepen de verplichting tot het installeren van programmatuur of tot het
uitvoeren van dataconversie.
29.3
Indien leverancier zich heeft verbonden tot installatie zal cliënt vóór aflevering van de apparatuur
een passende installatieplaats met alle noodzakelijke faciliteiten, zoals bekabeling en
telecommunicatiefaciliteiten, ter beschikking stellen en alle voor de installatie noodzakelijke
instructies van leverancier opvolgen.
29.4
Cliënt zal leverancier voor de uitvoering van de noodzakelijke werkzaamheden toegang verlenen tot
de plaats van installatie gedurende de normale werkdagen en -uren van leverancier.

30 Garantie

30.1

Leverancier zal zich er naar beste vermogen voor inspannen eventuele materiaal- en
fabricagefouten in de apparatuur, alsmede in onderdelen die door leverancier in het kader van
garantie of onderhoud zijn geleverd, binnen redelijke termijn kosteloos te herstellen indien deze
binnen een periode van drie maanden na aflevering gedetailleerd omschreven bij leverancier zijn
gemeld. Indien herstel naar het redelijk oordeel van leverancier niet mogelijk is, herstel te lang gaat
duren of als aan herstel onevenredig hoge kosten zijn verbonden, is leverancier gerechtigd de
apparatuur kosteloos te vervangen door andere, soortgelijke maar niet noodzakelijkerwijs identieke,
apparatuur. Dataconversie die noodzakelijk is als gevolg van herstel of vervanging valt buiten de
garantie. Alle vervangen onderdelen worden eigendom van leverancier. De garantieverplichting
vervalt indien de materiaal- of fabricagefouten geheel of gedeeltelijk het gevolg zijn van onjuist,
onzorgvuldig of ondeskundig gebruik, van buiten komende oorzaken zoals brand- of waterschade,
of indien cliënt zonder toestemming van leverancier wijzigingen in de apparatuur of in de onderdelen
die door leverancier in het kader van garantie of onderhoud zijn geleverd, aanbrengt of doet
aanbrengen. Leverancier zal een zodanige toestemming niet op onredelijke gronden onthouden.
30.2
Werkzaamheden en kosten van herstel buiten het kader van deze garantie zullen door leverancier
in rekening worden gebracht conform zijn gebruikelijke tarieven.
30.3
Leverancier heeft geen verplichting inzake herstel voor fouten die na afloop van de in artikel 30.1
bedoelde garantieperiode zijn gemeld, tenzij tussen partijen een onderhoudsovereenkomst is
afgesloten welke een zodanige plicht tot herstel omvat.

31.
Apparatuur van toeleverancier

31.1
Indien en voor zover leverancier apparatuur van derden aan cliënt levert, zullen, mits dat door
leverancier schriftelijk aan cliënt is meegedeeld, voor wat betreft die apparatuur de voorwaarden
van die derden van toepassing zijn, met terzijdestelling van de daarvan afwijkende bepalingen in
deze voorwaarden. Cliënt aanvaardt de bedoelde voorwaarden van derden. Deze voorwaarden
liggen voor cliënt ter inzage bij leverancier en leverancier zal deze aan cliënt kosteloos op zijn
verzoek toezenden. Indien en voor zover de bedoelde voorwaarden van derden in de verhouding
tussen cliënt en leverancier om welke reden dan ook geacht worden niet van toepassing te zijn of
buiten toepassing worden verklaard, geldt het bepaalde in deze algemene voorwaarden onverkort.

ONDERHOUD
VAN
APPARATUUR


De in dit hoofdstuk “Onderhoud van apparatuur” vermelde bepalingen zijn, naast de Algemene
Bepalingen van deze algemene voorwaarden, van toepassing indien leverancier en cliënt een
overeenkomst voor onderhoud van apparatuur hebben gesloten.

32.

Duur van de onderhoudsverplichting



32.1
De overeenkomst voor onderhoud van apparatuur wordt aangegaan voor de tussen partijen
overeengekomen duur, bij gebreke waarvan een duur van één jaar geldt.
32.2
De duur van de overeenkomst wordt telkenmale stilzwijgend voor de oorspronkelijke periode
verlengd, tenzij cliënt of leverancier de overeenkomst schriftelijk beëindigt met inachtneming van
een opzegtermijn van drie maanden voor het einde van de betreffende periode.

33. Onderhoud

33.1
De inhoud en omvang van de door leverancier te leveren onderhoudsdiensten en de eventueel
bijbehorende serviceniveaus zullen in een schriftelijke overeenkomst tussen partijen worden
vastgelegd. Bij gebreke daarvan is leverancier verplicht zich ervoor in te spannen naar beste
vermogen storingen die naar behoren door cliënt bij leverancier zijn gemeld, binnen een redelijke
termijn te verhelpen. Onder ‘storing’ wordt in dit hoofdstuk verstaan het niet of niet zonder
onderbreking voldoen aan de door leverancier schriftelijk uitdrukkelijk kenbaar gemaakte
specificaties van de apparatuur. Van een storing is alleen sprake indien cliënt deze kan aantonen
en deze kan worden gereproduceerd.
33.2
Het onderhoud wordt verricht tijdens de bij leverancier geldende werkdagen en werkuren.
33.3
Leverancier behoudt zich onder meer het recht voor om zijn onderhoudsverplichtingen op te
schorten voor de tijd dat zich op de plaats van de opstelling van de apparatuur omstandigheden
voordoen die, naar het oordeel van leverancier, risico’s ten aanzien van de veiligheid of gezondheid
van medewerkers van leverancier met zich meebrengen.
33.4
Leverancier draagt zorg voor het actueel houden van zijn expertise omtrent de apparatuur.
Leverancier zal alle relevante gegevens omtrent de aan de apparatuur verrichte werkzaamheden
registreren en vastleggen in zijn administratie. Leverancier zal cliënt op eerste verzoek inzage
verschaffen in de aldus vastgelegde gegevens.
33.5
Vervanging van onderdelen geschiedt indien dit naar het oordeel van leverancier noodzakelijk is om
storingen te herstellen of te voorkomen. De vervangen onderdelen worden c.q. blijven eigendom
van leverancier.

34. Onderhouds-
en
gebruiksvoorwaarden

34.1
Cliënt zal, onmiddellijk na het optreden van een storing aan de apparatuur, leverancier daarvan in
kennis stellen door middel van een door een ter zake kundige medewerker van cliënt opgestelde
gedetailleerde omschrijving van de storing. Cliënt is gehouden het personeel van leverancier of door
leverancier aangewezen derden toegang te verschaffen tot de plaats van de apparatuur, alle
overige noodzakelijke medewerking te verlenen en de apparatuur aan leverancier ten behoeve van
de onderhoudswerkzaamheden ter beschikking te stellen.
34.2
Op verzoek van leverancier zal een ter zake kundige werknemer van cliënt voor raadpleging bij
onderhoudswerkzaamheden aanwezig zijn. Cliënt heeft het recht bij alle ten behoeve van cliënt uit
te voeren werkzaamheden aanwezig te zijn.
34.3
Cliënt is bevoegd niet door leverancier geleverde apparatuur en systemen op de aan client
verkochte apparatuur aan te sluiten en daarop niet door leverancier geleverde programmatuur te
installeren. De kosten van het onderzoeken en verhelpen van storingen die voortvloeien uit het
aansluiten van niet door leverancier geleverde apparatuur of uit het installeren van niet door
leverancier geleverde programmatuur, zijn voor rekening van cliënt.
34.4
Indien het naar het oordeel van leverancier voor het onderhoud van de apparatuur nodig is dat de
verbindingen van de apparatuur met andere systemen of apparatuur worden getest, zal cliënt deze
andere systemen of apparatuur alsmede de desbetreffende testprocedures en informatiedragers ter
beschikking van leverancier stellen.
34.5
Bij onderhoudswerkzaamheden benodigd testmateriaal dat niet tot de normale outillage van
leverancier behoort, dient door cliënt ter beschikking te worden gesteld.
34.6
Cliënt draagt zorg voor de technische, ruimtelijke en telecommunicatievoorzieningen die nodig zijn
om de apparatuur te laten functioneren. Het onderhoud strekt zich uitdrukkelijk niet over
voornoemde voorzieningen en aansluitingen uit.
34.7
Cliënt draagt het risico van verlies, diefstal of beschadiging van de apparatuur gedurende de
periode dat leverancier deze onder zich heeft voor de onderhoudswerkzaamheden. Het wordt aan
cliënt overgelaten dit risico te verzekeren. Alvorens de apparatuur aan leverancier voor onderhoud
aan te bieden draagt cliënt er zorg voor dat van alle in de apparatuur vastgelegde programmatuur
en data een deugdelijke en volledige reservekopie is gemaakt.
34.8
Leverancier aanvaardt geen onderhoudsverplichtingen voor apparatuur die niet in Nederland is
opgesteld, tenzij schriftelijk uitdrukkelijk anders overeengekomen.


34.9
Bij gebreke van een overeengekomen factureringsschema zijn alle bedragen die betrekking hebben
op onderhoud van apparatuur bij aanvang van de onderhoudsperiode verschuldigd.

35. Uitsluitingen


35.1
Werkzaamheden wegens het onderzoek of herstel van storingen die voortvloeien uit

onoordeelkundig gebruik van de apparatuur of van buiten komende oorzaken, zoals gebreken in
communicatielijnen of in spanningsvoorziening, of koppelingen met c.q. gebruikmaking van
apparatuur, programmatuur of materialen welke niet onder de overeenkomst vallen, behoren niet tot
de verplichtingen van leverancier op grond van de overeenkomst, en zullen cliënt apart in rekening
worden gebracht tegen de gebruikelijke tarieven.
35.2
In de onderhoudsprijs zijn niet begrepen:

• het vervangen van verbruiksartikelen zoals onder andere magnetische opslagmedia, en inktlinten;

• de vervangingskosten van onderdelen alsmede onderhoudsdiensten voor het herstel van
storingen die geheel of gedeeltelijk zijn veroorzaakt door pogingen tot herstel door anderen dan
leverancier;

• werkzaamheden ten behoeve van gedeeltelijke of algehele revisie der apparatuur;

modificaties
aan
apparatuur;

• verplaatsing, verhuizing, herinstallatie van apparatuur of werkzaamheden ten gevolge hiervan.


Voor meer informatie:
FENIT
Pompmolen 10a
Postbus 401
3440 AK Woerden
Telefoon: 0348-493838
Telefax: 0348-482444
www.fenit.nl